توافقات صورت گرفته در خصوص سامانه موشکی اس ۳۰۰/ تحریم ‌ابزاری فرسوده و کهنه
نوشته شده توسط : غلامرضا نیک نام
خبرگزاری فارس: توافقات صورت گرفته در خصوص سامانه موشکی اس ۳۰۰/ تحریم ‌ابزاری فرسوده و کهنه
  خبرگزاری فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست مطبوعاتی هفتگی خود که امروز چهارشنبه در وزارت امور خارجه برگزار شد در خصوص سفر ولادیمیر پوتین به ایران در سال 2015 و همچنین سفر و دیدارهای وزیر دفاع روسیه در ایران گفت: ایران و روسیه دو کشور همسایه هستند که در ابعاد گسترده‌ای از موضوعات فعال هستند. روابط خوب دوجانبه بین دو کشور برقرار است و درصدد هستیم تا این روابط را به سطوح عالی برسانیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ لذا شاهد تبادل هیأت‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری هستیم.

وی ادامه داد: اینکه تهران و مسکو بتوانند نقش خوبی را در منطقه ایفا کنند و علاوه بر سطوح دوجانبه در سطح منطقه و بین‌الملل حضور فعال داشته باشند، موضوعی است که مورد توجه و خواست دو کشور می‌باشد. در عین حال شاهد ارتقای سطح مناسبات نیز بوده‌ایم و رفت و آمدها بین دو کشور برقرار است و تماس‌ها و مشورت‌های خوبی جاری است و امیدواریم سفری که سفیرمان به آن اشاره کرده در زمان مناسب خودش انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه سفر رؤسای کشورها را دارای وزن و ظرفیت جدید برای روابط این کشورها خواند و آن را نشانه پیشرفت روابط به سطح ایده‌آل دانست.

افخم ابراز امیدواری کرد که این سفر که تاریخ آن باز است در زمان مناسب خود انجام شود و اظهار داشت: طبعا چنین سفری مقدمات زیادی را می‌طلبد تا رؤسای دو کشور بتوانند در آن سفر شتاب بهتری را در روابط دو کشور ایجاد کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر دفاع روسیه به ایران نیز گفت: در خصوص سامانه موشکی اس 300 نیز توافقاتی شده که دو طرف تلاش می‌کنند راه‌حلی برای این موضوع یافت شود.

افخم در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات سناتور آمریکایی درباره تحمیل تعهدات فراتر از پروتکل الحاقی به ایران و همچنین تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به قنیطره سوریه گفت: در این باره اخبار ضد و نقیضی وجود دارد، اما چنانچه تجاوز به خاک سوریه از سوی رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد این تجاوزات کاملا محکوم است و در عین حال باید با هوشیاری و مراقبت نسبت به اخبار و تحرکات در آن منطقه توجه کرد، زیرا تروریست‌ها نیز در آنجا حضور دارند.

وی همچنین اظهارات سناتور آمریکایی را موضوعی در چارچوب موضوعات داخلی آمریکا خواند که در حال جریان است و یادآور شد: در عین حال موضوع تحریم ابزاری فرسوده و کهنه است و امیدواریم که آنها واقع بینانه و متناسب با آثار و نتایج عملی که این سیاست اشتباه داشته به موضوعات توجه کنند. باید ببینیم که روند این قبیل بحث‌ها چگونه خواهد بود و در زمان مقتضی نسبت به فرایند کار، جمع‌بندی و اظهارنظر می‌کنیم؛ اما فعلا در حد موضوعات داخلی آمریکاست که آن را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توافق امنیتی دفاعی بین ایران و روسیه و تأثیر آن بر استقلال کشورمان نیز با طرح این سؤال که شما برداشت می‌کنید جمهوری اسلامی قراردادی امضا می‌کند که بر خلاف منافع ملی و استقلالش باشد؟ تصریح کرد: مطمئن باشید که چنین چیزی نیست و بحث منافع ما در هر قراردادی یکی از موضوعات بسیار حساس و مورد توجه است و حتما در همه گفت‌وگوها و تفاهمات و قراردادها توجه به منافع جمهوری اسلامی خطوط اصلی است و نباید هیچ تردیدی در اینکه احیانا گفت‌وگویی به چنین موضوعاتی تسری یابد، وجود داشته باشد.

افخم خاطرنشان کرد: مسئولان جمهوری اسلامی ایران همگی با حساسیت به این موضوع توجه دارند و اصولا مذاکره و کار کارشناسی اولین خط قرمزش حفظ منافع است و منافع هر چه بیشتر هنری است که مذاکره‌کنندگان می‌توانند داشته باشند و این یک موضوع بدیهی است.

وی به ظرفیت‌های ایران و روسیه در منطقه و محیط بین‌الملل اشاره کرد و افزود: روسیه همسایه بزرگ ماست و ظرفیت‌های بسیاری دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز کشوری بزرگ در منطقه است و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیاری دارد که این همکاری‌ها مکمل یکدیگر هستند و در عین حال در برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی اشتراک نظر داریم و نسبت به بکارگیری این ظرفیت برای کمک به حل و فصل بحران‌ها و حضور در مجامع بین‌المللی، فعال هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص فعالیت کمیته هسته‌ای مجلس برای افزایش میزان غنی‌سازی در آینده و کمک آن به دیپلمات‌ها در روند مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: مجلس ظرفیت و جایگاه خاص خود را دارد. نمایندگان مجلس نیز نسبت به موضوع مذاکرات و روند و محتوای آن دیدگاه‌هایی را دارند که طرح می‌کنند و علاقمندی به مشارکت و حضور فعال و سیاست‌گذاری در این روند برای تأمین منافع ملی قابل درک است.

افخم ادامه داد:‌ این موضوع به مجموعه توان جمهوری اسلامی لطمه نمی‌زند و حتی تکمیل کننده آن است لذا از اینکه مجلس و کمیته هسته‌ای طرحی را در این خصوص دارد و در جایگاه مجلس طرح چنین بحث‌هایی طبیعی است و انتظار نیز می‌رود که مجلس نقش خود را در تأمین منافع حداکثری کشور ایفا کند که میزان این نقش مکمل و کمک‌کننده است.

وی افزود: باید در فرایند نهایی ارزیابی شود. این نقش‌ها چندان در تضاد با یکدیگر نیست و همه این فعالیت‌ها در راستای ایفای نقش برای کمک به منافع ملی کشور است و امیدواریم این طرح‌ها به مسیر مذاکرات کمک کند.

ادامه دارد...





:: برچسب‌ها: s300 ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: